torstai 6. helmikuuta 2014

Kokemuksiani ELVIKSEN ryhmistä

Eräs kovin myönteinen kokemukseni alkoi noin vuosi sitten 2010, kun pääsin vertaisohjaajaksi studioryhmään. En tiennyt studiotyöskentelystä juuri mitään, mutta sain pikakoulutuksen alkeisiin Markukselta, joka on perehtynyt aiheeseen jo vuosien ajan. Varsinainen studiotyöskentelyn oppimiseni tapahtui siis ohjatessani ryhmäläisiä ratkaisemaan studiotyöskentelyn pulmia oppien yhdessä heidän kanssaan, kun yhdessä haimme ratkaisua johonkin, jota emme vielä osanneet Markuksen ollessa kuitenkin tukenamme.

Ryhmän ohjaamisesta minulla ei ollut vielä kokemusta, joten edessä oli myös prosessi: Kuinka kehittyä vertaisohjaajaksi? Välillä mietinkin omaa rooliani ja sitä, mitä minun pitäisi osata antaa ryhmäläisilleni. Lopulta päädyin siihen tulokseen, että mielenkiintoisinta heidän kannaltaan voisi olla itsenäinen työskentely, jossa minä neuvoisin vain tarvittaessa ja he saisivat käyttää omaa näkemystään tilanteen ratkaisemiseksi. Nyt, kun vuosi on kulunut olen omaksunut studiotyöskentelyä jo melko pitkälle ja pidempään ryhmässä olleet selviytyvät studiotyöskentelyn eri vaiheista ilman apuani. Valmiuteni ohjata uusia ryhmäläisiä ovat kuitenkin kehittyneet ja olen itsekin saanut onnistumisen kokemuksia, jotka ovat auttaneet minua eteenpäin.

- Heikki



Tämä artikkeli kirjoitettiin Tiistaina, Heinäkuun 26. 2011 klo 7:10


Palautetut kommentit:

Nimimerkki: OP

Kommentti: Heinäkuun 26. 2011 klo 7:10


Kiitokset koko Kulttuuripaja ELVIKSEN porukalle, että saamme olla mukana tekemässä tätä blogia!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti